منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 239
:: باردید دیروز : 2696
:: بازدید هفته : 3464
:: بازدید ماه : 6423
:: بازدید سال : 19112
:: بازدید کلی : 296250
نویسنده : عباس کرم الهی
پنج شنبه 17 آبان 1397

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ عباس کرم الهی ـ سیده فاطمه زهرا مسلمی نیا

ساعت 20 چهارشنبه 16 آبان ماه جهت تهیه ی گزارش از برگزاری آخرین شب عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به حسینه ی اعظم رفته و پس از قرائت زیارت عاشورا توسط مهندس غلامعلی مجدیان به پای صحبت های حاج محمد افسری نشستیم .

به گزارش شوش نیوز وی در آغاز گفته های خودبه سالروز رحلت رسول اکرم(ص) ،سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) ، حضرت امام رضا(ع) و چهلمین روز شهادت جمعی از هم استانی ها در حادثه ی تروریستی 31 شهریور اهواز اشاره کرد و گفت : وقتی خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) ، حضرت امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به امتش معرفی نمود و ائمه ی اطهار(ع) ، متأسفانه امت به وصیت آخرین پیامبر خدا توجهی نکردند و در نهایت امام علی(ع) را در محراب به شهادت رساندند و همین ظلم و ستم دشمنان علیه ائمه ی اطهار(ع) ادامه داشت و همان طور که می دانید اکثر امامان ما به شهادت رسیده اند ولی ایرانیان از همان قدیم  شعیعیان علی بودند و این را در عمل ثابت کردند که دشمنان امروزی چهل روز پیش  در یک ترور تعدادی از هم استانی های ما را به شهادت رساندند .

وی در ادامه به فعالیت های حسینیه ی اعظم اشاره کرد و یادآور شد : حسینیه ی اعظم به همت هیئت امنا فعالیت را در سه بخش « اجرای شبیه خوانی(تعزیه) ـ راه اندازی هیئت سینه زنی و تشکیل گروه مارش » بیش از یک قرن است که آغاز کرده اند و تعزیه ی حسینی را از سال 1387 به ثبت ملی رسانده و هم‌اکنون در شرف ثبت جهانی است. و باید گفت به جز سال هایی که شوش در تیررس مستقیم دشمن بعثی بود و یا به علت بارندگی زیاد که میدان تعزیه پر از آب می شد  نزدیک به 60 سالی می شود که تعزیه در همین محل فعلی اجرا می شود .

حاج محمد افسری با اشاره به زنده یاد غلامحسین شیرک اظهار نمود : مرحوم غلامحسین شیرک یک مداح در سطح کشور بود و یادم می آید زمانی که رزمندگان متشکل از سپاه و ارتش مراسمی را در حرم دانیال نبی(ع) برگزار می کردند در کنار صدای حاج صادق آهنگران برای رزمندگانی که در محور شوش رو در روی دشمن صف آرایی کرده بودند از صدای شیرک استفاده می کردند یکی از آن نوحه های معروفی که می خواند « کجایید ای جوانان کفن پوش ـ فدا گشتید همه در جبهه ی شوش » بود .

وی افزود : تا قبل از این که غلامحسین از بین ما پر بکشد وقتی که ده روز اول محرم تمام می شد هر شب جمعه تا پایان ماه صفر  مراسم عزاداری و چلاب در حسینه ی برگزار می شد اما وقتی که دارفانی را وداع گفت ما کل دو ماه محرم و صفر هر شب از ساعت 20 الی 22 مراسم عزاداری داشته ایم و امسال این مراسم را گسترش دادیم به طوری که در شب اربعین ما مراسم مردانه را در مسجد جامع و مراسم زنانه را در حسینیه ی اعظم  برگزار شد و شام تمام عزاداران تدارک دیده شد .

 

وقتی از حاج محمد افسری پرسیدم چرا بیشتر افراد میان سال و بزرگسال در مراسم عزاداری حضور دارند در پاسخ گفت : زمانی که ما کودک بودیم بزرگان دست ما را می گرفتند و به همین حسینیه ی اعظم می آوردند و بعد که یواش یواش بزرگ شدیم وقتی که عزاداری ها از راه می رسید  چون شور حسین در کالبد ما نوجوانان و جوانان نفوذ کرده بود حتی اگر بزرگان نمی آمدند ما خودمان به این مراسم ها می آمدیم  ، الیته شما جوانان را هم در پیاده روی اربعین دیدید که سه روز این مسیر را تا کربلا طی کردند و در شوش هم وقتی که هیئات مذهبی گسترش یافتند عده ای از جوانان در هیئت نزدیک به محل سکونت خودشان جذب شدند و برخی هم اقدام به راه اندازی گروه های مارش و سنج و دمام نمودند اما صادقانه باید اعتراف کنم مقصر خود ما بزرگان هستیم که مثل گذشته که پدران ما دست ما ها را می گرفتند  الان دست فرزندان خود را نمی گیریم  که  در حسینیه ی اعظم با مراسم عزاداری  از نزدیک آشنا شوند . لذا بر همین اساس در نظر داریم واحد فرهنگی حسینیه ی اعظم را فعال نماییم تا برای جوان تر ها برنامه های ویژه ای به مرحله ی اجرا درآید .

در سئوال بعدی پرسیدم  این که می گویند حمل عماری یعنی چه  ، حاج افسری خاطر نشان نمود : وقتی که به 28 صفر سالروز رحلت رسول اکرم(ص) و سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) می رسیم عباری و یا به عبارتی شبیه تابوت پیامبراعظم(ص) به ابعادی که جمعیتی زیر آن رفته و از خیابان طالقانی آن را تا آستان مقدس دانیال نبی (ع) حمل می کنند ، البته تا قبل از این که بقعه ی امام زاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزایی تخریب و مجددا ساخته شود این عباری از پشت حسینیه ی اعظم تا این بقعه حمل می شد و علاوه بر آن تشتی پر از لخته های خونی که نمادی از تکه های جگر امام حسن مجتبی(ع) است در این مراسم حمل می شود و با توجه به این که مردم شوش از همان قدیم مذهبی و متدین هستند نذورات خود را اهدا می کنند .

 

وی در پایان این گفت و گو از آیت الله امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش که هر ساله روحانی مورد نیاز جهت روضه خوانی را به این حسینیه اعزام می کند قدردانی می نمایم و از کلیه ی دست اندرکاران برنامه های حسینیه ی اعظم و تعزیه ی حسینی سپاگزاری می کنم و همچنین از شما خبرنگار ولایی که در تمامک برنامه های مذهبی و ملی حضوری مستمر دارید و این وقت را در اختیار ما گذاشتید تشکر می نمایم .

شایان ذکر است هم زمان با  این گفت و گویی روحانی آخرین شب عزاداری  در حال روضه خوانی بود و پس از با مداحی کربلایی زربخش و کربلایی غلامعلی یاحسن آیین سینه زنی برگزار شد .



:: بازدید از این مطلب : 4153
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.