سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) چهارمین شب از محرم در مصلی نماز جمعه ی شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 53
:: باردید دیروز : 68
:: بازدید هفته : 53
:: بازدید ماه : 8086
:: بازدید سال : 20775
:: بازدید کلی : 297913
نویسنده : عباس کرم الهی
دو شنبه 3 شهريور 1399

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت هیئت رزمندگان اسلام شهرستان شوش و با همکاری ستاد برگزاری نماز جمعه سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) برای چهارمین شب متوالی در مصلای نماز جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 22 یکشنبه 2 شهریورماه1399 هم زمان با فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین (ع) که به حر ابن یزید ریاحی اولین شهید کربلا نامگذاری شده است ؛ سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) با سخنرانی امام جمعه و مداحی یاسر سواری در مصلای نماز جمعه برگزار شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش سخنان خود را با حدیثی از خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی(ص) آغاز کرد و گفت : قال رسول الله(ص) : «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاط /// حسین از من و من از حسینم. دوستدار حسین، محبوب خداست. حسین امتی از امتها است.»

امام جمعه ی شهرستان شوش به یک شبهه افکنی در زمان بنی امیه اشاره کرد و گفت : در کتابی شبهه ای مبنی بر این که قاتل امام حسین(ع) یزید نیست سعی داشته اند که بگویند یزید چنین جنایتی را مرتکب نشده و از هر گونه خطایی مبرا است و بعدها« وهابی ها» همین شبهه را دامن زدند و در زمان خودمان به شخصه دیدم یکی از دوستان کتابی از «  حُر » به اسم امیرالمؤمنین یزید ابن معاویه را معرفی کرده بود ؛ هدف این کتاب این است  اثبات کند که « قاتل امام حسین(ع) یزید نبوده و همچنین غلطی نکرده است» ؛ پس قاتل امام حسین(ع) کیست ؟ قاتل امام حسین(ع) همان شیعیان خودشان بوده اند چون به آن حضرت نامه نوشتند و او را به کوفه دعوت کردند و امام حسین(ع) هم اجابت کرد و همان شیعیانی که او را دعوت کردند به او خیانت کردند و دورش را خلوت کردند  لذا گناهش گردن همین شیعیان است . و برای اثبات گفته ی خود از « سلیمان بن صرد خزاعی »  امیر توابین ـ « حبیب ابن مظاهر » ـ « مسلم ابن عوسجه» ـ «ابوثمامه صائدی » و.... نام می بردند که نامه ها به اباعبدالله الحسین(ع) نوشتند تا او را به آمدن به کوفه تشویق کنند .

امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل این بخش از سخنان خود به شبهه افکنی وهابیون اشاره می کند و در این راستا خاطر نشان نمود : وهابیون می گویند شما چرا نسبت به یزد جسارت می کنید و در نتیجه شیعیان  با توجه به اینکه خودشان از امام حسین(ع) دعوت کرده بودند ولی خیانت کردند تا اینکه آن حضرت به شهادت رسید .

وی در ادامه به بررسی اوضاع شهر کوفه پرداخت و در این راستا تصریح نمود : شهر کوفه از زمان پیامبر(ص) مورد عنایت رسول اکرم(ص) بوده است و خداوند در آیات اول و سوم سوره ی تین که می فرماید :« وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ، وَطُورِ سِينِينَ ،وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ /// سوگند به انجير و زيتون ، و طور سينا ، و اين شهر امن » به نظر شما منظور از این آیات چیست ؟ از نظر پیامبر اکرم(ص) ؛ «تین المدینه » ـ « زیتون بیت المقدس» ـ «طور سینین یعنی کوهی آن سوی کوفه  ، در واقع حضرت موسی(ع) وقتی که بر بلندای کوه طور می رفت و مناجات می کرد در واقع همین طور سینین است که این کوه در شهر نجف کاملا مشخص است » و « هذاالبدالامین منظور همان مکه است .» در تفاسیر دیگر این «وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ» جورهای دیگر تفسیر شده اند   و در این خصوص حتی احادیث آنها متفاوت است  و باید گفت این تفاوت ها مصداق یک آیه  هستند نه این که سوره ی  تین  در واقع همان شهر مدینه باشد چون تین همان انجیر است و زیتون هم همان زیتون است اما آیات قرآن پایانی ندارد و تفسیرش منحصر به یک چیز نیست که در این راستا امام صادق(ع) می فرماید : « اگر تقسیر آیات با این موارد خاتمه پیدا کند قرآن کهنه شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود» . شما اگر کتابی را مثلا ده بار مطالعه کنید خسته شده و کتاب را برای همیشه کنار می گذارید و یا کتابی در مورد حوادث روز دارید که صفحات زیادی داشته و دوسال وقت می گذارید که این کتاب را مطالعه کنید و هر وقت مطالب آن را خواندید این کتاب هم برای شما  تکراری می شود لذا آن را کنار گذاشته و کتاب دیگری به دست می گیرید ؛ در حالی که قرآن هیچ وقت کهنه نمی شود و پایانی ندارد همانند «خورشید و ماه که اصلا پایانی ندارند » .

آیت الله سید محمد امام در مورد شهر کوفه افزود : در این شهر «حضرت آدم(ع) ـ حضرت نوح(ع) ـ حضرت هود(ع) ـ حضرت صالح(ع) وپیامبران دیگری » مدفون هستند .در حدیثی آمده است که 300 پیامبر در کوفه دفن شده اند حتی پیکر پاک و مطهر سید اوصیاء امام علی(ع) در شهر نجف که آن موقع به این شهر هم کوفه می گفتند و الان هم فاصله ی چندانی با هم ندارند دفن شده است  و لذا مقام و منزلت شهر کوفه چون مدفن این عزیزان است بسیار با ارزش است.

وی در ادامه به قبیله هایی که در این شهر زندگی می کرده اند اشاره کرد و گفت :  بنابر تحقیقی که پیرامون شهر کوفه و مردم آن انجام شده است، این شهر و همه عراق در زمان « عُمَرو» به واسطه ی «سعد بن ابی وقّاص» فتح شده است. کوفه دارای موقعیتی حساس بوده است، به گونه ای که هم از نظر تجاری و هم از نظر نظامی مورد توجّه بوده و مردم از نقاط مختلف عراق، حجاز و یمن به این شهر مهاجرت کرده بودند. در کوفه عناصر «عرب، فارس، نبط و سریانى» زندگى مى‏کردند. قبایل عرب عبارت بودند از: قبیله‏هاى« یمنى»، شامل «قضاعه، غسان، بجیله، خثعم، کنده، حضرموت، ازد، مذحج، حمیر، همدان و نخع». قبایل «عدنانى»، شامل دو خاندان «تمیم و بنى‏عصر» مى‏شد. برخى از خاندان‏هاى قبیله ی « بنى‏بکر» عبارت بودند از: «بنى‏اسد، غطفان، محارب و نمیر.» قبیله های عرب دیگر شامل «کنانه، جدیله، ضیبعه، عبدقیس، تغلب، ایاد، طى، ثقیف، عامر و مزینه »نیز در این شهر سکونت داشتند. در کوفه روح قبیله‏گرى حاکم بود و هر قیبله در محله‏اى مشخص سکونت داشت و کسى جز هم‏پیمان‏هاى آن‏ها نمى‏توانست در آن‏جا ساکن شود، چنان‏که هر قبیله، «مسجد و گورستان» مخصوصى داشت، هم‏چنین از ادیان مختلف در کوفه زندگى مى‏کردند، شامل مسلمانان (با فرقه‏هاى گوناگون)، مسیحیان و یهودیان . عصّبات و حسّاسیت‏هاى قبیله‏اى، موجب مى‏شد تا کوفیان با مشاهده ی کوچک‏ترین نفع یا ضرر، تصمیم‏گیرى کنند و از قبیله های دیگر عقب نمانند؛ به عبارت دیگر، « تعصّبات قبیله ای آنان را مردمانى عجول ساخته بود که نمی توانستند با درایت و تعمّق تصمیم بگیرند و در نتیجه، دچار لغزش هاى مهلک می شدند.»به طور کلى، تعصّبات قبیله‏اى مانع وفاق اجتماعى است و اگر وفاقى پدید آید، شکننده است، چرا که همواره بیم تبانى برخى علیه برخى دیگر مى‏رود. شهرى که ترکیبى ناهماهنگ دارد، هر آن ممکن است یک دسته جوّ حاکم را تغییر داده، اجتماع را به سمت و سوى دیگر بکشانند. ویژگى دیگر مردمان نظامى و کسانى که سلاح در اختیار دارند، سرکشى زود هنگام آن‏ها در برابر هم است و این امر، اختصاص به مردم کوفه ندارد. اما از جهت «مذهب»، تشیع در آن جا به طور رسمی از «قرن دوم و سوم» شروع شد و تشیع کنونی نیز از آن زمان است و در قرن نخست، شیعیانی که در آن جا می زیستند، مانند شیعیان امروزی نبوده اند.

امام جمعه ی شهرستان شوش در  تکمیل سخنان خود اظهار داشت : بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و قضایایی که در مورد خلافت پیش آمد ؛ اهل کوفه همیشه حالت سیاسی داشتند و اظهار مخالفت می کردند از جمله نامه هایی که برای امام حسین(ع) فرستادند حتی برخی از این نامه ها قبل از مرگ معاویه فرستاده شده بود ، این مطلب در تاریخ ابن کثیر انتخاب کرده ام که با شما در میان بگذارم . ابن کسیر می نویسد : « وقتی که مردم آن خواسته ی معاویه را شنیدند که به مردم گفته بود بیایید با یزید بیعت کنید و مردم هم در زمان معاویه با یزید بیعت کردند و گفته بودند که یزید بعد از شما جانشین باشد» ابن کسیر در ادامه می نویسید : « اما امام حسین(ع) با یزید بیعت نکرد و وقتی که بزرگان کوفه دیدند امام حسین(ع) بیعت نمی کند با ارسال نامه هایی از آن حضرت دعوت کردند به به کوفه بیاید . »

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به بیعت کوفیان با مسلم ابن عقیل اشاره کرد و خاطر نشان نمود : امام حسین(ع) براى بررسى اوضاع، «مسلم بن عقیل» را به آن‏جا فرستاد. او پس از بیعت گرفتن از کوفیان، به پشتوانه آن‏ها موفق به محاصره ی کاخ حاکم کوفه شد، اما در این هنگام یکباره مسلم را رها کردند و سرانجام به‏ دست حاکمان به شهادت رسید. علاوه براین، کوفیان در صف دشمن در برابر امام حسین(ع) جنگیدند.

آیت الله سید محمد امام در پایان سخنان خود روضه ی امام حسین(ع) را برای حاضرین خواند و در ادامه مداح اهل بیت(ع) یاسر سورای با ذکر مصیبت و نوحه خوانی چند دقیقه ای عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) را در غم و اندوه فرو برد .

لازم به توضیح است جمعی از مسئولین از جمله « سرگرد پاسدار علیرضا ایمانی فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش ـ سرهنگ حمید رضا بهاروند فرمانده ی نیروی انتظامی ـ محمد حسن پور نعمت رئیس ادارات اوقاف و امور خیریه ی شهرستان های شوش و دزفول ـ مهندس علی اصغر حسینی نیک رئیس شبکه ی بهداشت و درمان ـ عبدالامیر خنیفر رئیس اداره ی آموزش و پرورش ـ محمد میاحی عضو شورای اسلامی شهرشوش و ـ مجید دیناروند مسئول حراست شبکه ی بهداشت و درمان» و جمعی از رزمندگان و اقشار مختلف مردم حضور داشتند .

 



:: بازدید از این مطلب : 810
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.