همایش بزرگ دورهمی به مناسبت روز جهانی معلولین در شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 88
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 364
:: بازدید ماه : 8053
:: بازدید سال : 20742
:: بازدید کلی : 297880
نویسنده : عباس کرم الهی
سه شنبه 18 آذر 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

همایش بزرگ دورهمی  به مناسبت روز جهانی معلولین با حضور سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس اداره ی بهزیستی  دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر شوش و خانواده های معلولین در سالن شهید عباس یلالیِ تالار نیایش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، به همت انجمن توانجویان امید شهرستان شوش ساعت 15:40 روزدوشنبه 18 آذرماه1398 با یک هفته تأخیر همایش روز جهانی معلولین با اجرای برنامه های متنوع در سالن شهید عباس یلالیِ تالار نیایش شهرستان شوش برگزار شد .

رامین کیانی رئیس اداره ی بهزیستی شهرستان شوش ، ضمن عرض خیر مقدم به رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دکتر سعید شفایی و مسلم کریمی اعضای شورای اسلامی شهر شوش به  دلایل  نام گذاری روز جهانی معلولین اشاره کرد و گفت : مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سوم دسامبر را به عنوان روز جهانی افراد معلول انتخاب کرده است که هدف از این کار توجه به راهکارهای مربوط به مشکلات این افراد است. با توجه به اینکه این ناتوانی در حال حاضر به عنوان یک مسئله حقوق بشری دیده می‌شود، سازمان بهداشت جهانی به این واقعیت اشاره دارد که افراد معلول فقط افرادی نیستند که از نظر جسمی مشکل دارند، بلکه هر فردی که در روابط اجتماعی خود مشکل دارد جزو این دسته از افراد قرار می‌گیرد.

به گفته ی سازمان بهداشت جهانی افزایش جهانی مشکلات سلامتی مزمن مانند« دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی ، سرطان و اختلالات روانی » از دلایل افزایش ناتوانی در جهان به شمار می‌روند.

وی افزود : طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی، بیش از یک میلیارد نفر از ۷میلیارد جمعیت جهان، با برخی از انواع ناتوانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و البته این تعداد هر ساله در حال افزایش است و بر اساس همین گزارش ۸۰درصد افراد معلول در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و گفته می‌شود که ۵۰ درصد از آنها نیازمند «مراقبت‌های بهداشتی» برآورده نشده هستند. در سرتاسر جهان، افراد معلول از امکانات و تجهیزات بهداشتی ضعیفی برخوردارند و علاوه بر این، معمولا دستاوردهای علمی پایینی دارند، مشارکت اقتصادی آنها کمتر است و نرخ فقر در میان آنها بیشتر است. به علت شرایط نامساعد افراد معلول در جهان با موانعی از جمله «بهداشت، آموزش، اشتغال، حمل و نقل و اطلاعات» رو در روهستند .

کیانی در تکمیل  سخنان خود اظهار نمود :حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد ۱۴ درصد ناشنوا یا کم شنوا هستند، ۱۰ درصد نابینا یا کم بینا، ۴۲ درصد معلولیت جسمی حرکتی، ۲۰ درصد معلول ذهنی و ۵ تا ۶ درصد هم معلول روانی هستند. در سطح جهان بیش از 500 میلون نفر معلول داریم که این معلولین ها به چهار بخش « ذهنی» ، «روانی» ، «بینایی ـ شنوایی» و «جسمی حرکتی»تقسیم می شوند و بر اساس این دسته بندی ها برنامه ریزی هایی انجام شده که توسط سازمان بهزیستی در سراسر کشور اجرا می شود .

وی در ادامه خاطر نشان نمود : از سال ۱۹۹۲ میلادی که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۳ دسامبر روز جهانی معلولین اعلام شد، هر ساله در این روز همایشی در سراسر جهان برگزار می شود ؛ هدف از تعیین این روز « ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره ی مسائل مربوط به معلولیت های مختلف ؛ و افزایش آگاهی هایی» بوده‌است که می‌بایست از مسئله ی پیوستنِ افراد معلول در تمامی جنبه‌های «سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی ، فرهنگی و هنری» زندگی منتج شود. این وضع به همین روال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون «امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید» برگزیده شد و سرلوحه ی امور قرار گرفت.

رئیس اداره ی بهزیستی شهرستان شوش سپس خطاب به  آحاد مردم خاطر نشان نمود : به معلولین می بایست توجه ویژه ای داشته باشیم ؛ قشری که در جامعه می توانند تأثیر گذار باشند ، در شهرستان شوش ما بیش از 4000 نفر معلول  شناسایی شده داریم که برای آنها پرونده تشکیل شده است و این آمار در سطح استان خوزستان بیش از 72000 نفر معلول شناسایی شده و دارای پرونده در سازمان بهزیستی هستند ؛ حال باید بدانیم که چگونه به این قشر خدمت رسانی کنیم و این تنها به عهده ی سازمان بهزیستی نیست بلکه آحاد مردم می بایست دست در دست هم بدهند و به این عزیزان خدمت رسانی کنند ، از لحظه ای که وارد این سالن شدم فکر می کردم در مورد چه موضوعی صحبت کنم که تکراری نباشد موردی پیدا نکردم که تازگی داشته باشد لذا برای چندمین بار به مناسب سازی ارشاره می کنم .

وی افزود : مناسب سازی متأسفانه به یک معضل اساسی برای معلولین جسمی حرکتی تبدیل شده است ولی این  موضوع را اینقدر گفته ایم و در سانه های منتشر نموده ایم ولی اقدامی صورت نگرفته است ، برخی از عزیزانی که در این سالن حضور دارند و ما به آنها می گوییم « توانجو» آرزو به دل مانده است که بدون کمک کسی  و با اختیار خود از همین در سالن شهید عباس یلالی تالار نیایش تردد داشته و در همین محل استقرار پیدا کند ولی این کار شدنی نیست و لذا یکی از پیگیری های همیشگی ما همین مناسب سازی است ، البته اول باید باور کنیم که یک شخص معلول و یا یک شخص توانجو ، فردی است که می تواند در جامعه و در زندگی شخصی خودش و حتی دیگران نقش مثبتی داشته باشد، توانجو  شخصی است که به ظاهر توانمندی را در وجود خود احساس می کند ؛ چون خداوند یک سری توانمندی ها را در او ایجاد کرده است ولی یک سری از عوامل محیطی و کاستی های در سطح جامعه باعث شده است که توانمندی رشد پیدا نکند .در سطح « خانواده ، جامعه ، ادارات ، نهادها ، ارگان ها و دولت » می توانند در جامعه به معلولین کمک کنند تا توان خود را به منصه ی ظهوربرساند .

کیانی در ادامه یادآورشد : ما در محدودیت های مختلف توانمندی های مختلفی داریم ، یک شخص نابینا یا ناشنوا از نظر هنری کارهایی را انجام می دهد و آثاری را خلق می کند که ممکن است یک فرد سالم و توانمند از نظر جسمی  نتواند انجام دهد ولی این همان توانمندی هایی است که باید در سطح جامعه شناسایی شوند، بیایید کمک کنیم هر کس به روش و توان خودش اشخاص معلوم را مورد حمایت قرار دهیم و در این راستا خانواده های معلولین در اولویت قرار دارند گه فرزندان معاوم خود را باور کنند ؛ بعضی وقت ها ما در بازدیدهایی که داریم و یا اخباری که به ما داده می شود متأسفانه اشخاص معلول را مورد بی مهری و بی توجهی قرار می دهند ؛ شخص معلوم در خانواده ها خیلی کم دیده می شود و گاها این فرزند معلوم را ترد می کنند ؛ در بازدیدهایی که از مراکز توانبخشی معلولین روانی داشتیم ، گاها شخص معلول التماس می کند به خانواده ام اطلاع بدید فقط سری به من بزنند ؛ این خیلی دردآور است  ؛ باید چشم ها را شست و جور دیگر نگاه کرد و اگر وقت بگذاریم و توانمندی های معلولین را ببینیم  پی می بریم نباید فرزند معلول را کنج یک مرکز به حال خود رها نماییم و حتی سالی یک بار به آن فرزند سر نزنیم .

رامی کیانی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : این رفتار را هم به فرزندان ناشنوا  انجام می دهند ؛ بعضی وقت ها افراد جامعه و حتی اعضای خانواده  ناشنوایان را نمی پذیرند  گاهی وقت ها همین ناشنوایان نا خودآگاه از حرکات دست و پای خود استفاده می کند و یک نفر اگر آگاهی نداشته باشد می گوید این ناشنوا یک سری مشکلات دیگر هم دارد در حالی که ما باید بدانیم که یک فرد ناشنوا ؛ زبان بیانش همان زبان بدنش است چون به هر حال بر اساس تقدیر خداوند بوده تا آن فرد ناشنوا از نعمت سخن گفتن محروم شدم است و با تقدیر خداوند نمی شود کاری کرد ، پس باید توان پذیرش ناشنوا را در خانه و جامعه داشته باشیم .

از دیگر برنامه های این همایش مفرح می توان به « اهدا دو دستگاه ویلچر به دو نوجوان معلول ، اجرای موسیقی پاپ توسط محمد مولایی ، اجرای موسیقی به زبان عربی توسط  هادی خنیفر ، اجرای نمایش طنز کوتاه توسط گروه  نمایش جنت الحسین(ع) ـ اجرای حرکات ورزشی ، اجرای موسیقی پاپ توسط حسین آل کثیر خواننده ی 11 ساله  ، اجرای سرود توسط گروه ناشنوایان آوای بی صدا ، برگزاری مسابقه به صورت طرح سئوال ، تجلیل از هنرمندان و عوامل اجرایی همایش ، برپایی غرفه ی صنایع دستی و... به هنرنمایی  عباس زبید و سید هاشم علوی به عنوان مجری» اشاره کرد .

 

شایان ذکر است اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره ی بهزیستی  ، مراکز توانبخشی ، مؤسسه ی خیریه ی آوای مهر امید ناشنویان  و گروه نمایش جنت الحسین(ع) با اجمن  توانجویان امید شوش همکاری و همیاری نمودند .

 



:: بازدید از این مطلب : 1083
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.