تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی
ساعت 21:30 دوشنبه 11 شهریورماه 1398 در سومین شب ماه محرم الحرام منتسب به حضرت رقیه(س) به همت هیئت رزمندگان و عاشقان ثارالله و ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان شوش آیین سوگواری امام حسین(ع) برای سومین شب متوالی در شبستان مصلی این شهرستان برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ؛ دکتر محمدرضا سنگری استاد دانشگاه، نویسنده، عاشورا پژوه ، عضو هیئت علمی بنیاد دعبل ، شاعر ادبیات انقلاب اسلامی ، ادبیات آیینی ، عاشورایی ، دفاع مقدسی و مؤلف چندین کتاب و مقاله و از نخبگان شهرستان شوش ؛ ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و قدردانی از بانیان برگزاری سلسه برنامه های عزاداری دهه ی اول محرم در شبستان مصلی نماز جمعه ، به قیام حضرت امام حسین(ع) از روز 8 ذی الحجه سال 60 هجری اشاره کرد و گفت : امام حسین (ع) به همراه یاران با وفایش، از روز هشتم ذیالحجه، مکه را به مقصد کوفه ترک کرده و راهی صحرا شدند تا در بیعت با کوفیان، راه ناتمام امیرالمومنین (ع) را به سرانجام برساند. روزی که سید و سالار شهیدان، حج خود را نیمه تمام گذاشت و در راه رضای خدا و اعتلای اسلام به سوی سرنوشتی نامعلوم به حرکت در آمد. امام حسین (ع) پس از دریافت نامه ی مسلم بن عقیل و احساس خطر از دژخیمان یزید، احرام حج خود را به عمره تبدیل کرد و پس از انجام مراسم عمره از احرام بیرون آمد و در روز سه شنبه روز ترویه (هشتم ذیالحجه سال ۶۰ ه. ق) پس از شصت و پنج روز اقامت در مکه به اتفاق حدود ۸۶ مرد از شیعیان و دوستان و خانواده ی خود از مکه بیرون آمده و به سوی عراق حرکت کرد. از سوی دیگر خبر ارسال نامههای مردم کوفه و دعوت از امام حسین (ع) برای آمدن به آن شهر یزید را نگران ساخت و پس از مشورت با مشاوران خود تصمیم گرفت تا «نعمان بن بشیر» را از حکومت کوفه معزول و «عبیدالله بن زیاد» حاکم بصره را با حفظ سمت به حکومت کوفه منصوب کند.
وی افزود : عبیدالله پس از دریافت فرمان یزید مبنی بر انتصاب وی به حکومت کوفه به اتفاق تعدادی از همراهانش به صورت مخفیانه وارد کوفه شد تا ضمن آزمایش واکنش مردم و میزان علاقه آنان به امام حسین (ع)، رهبران مخالفان یزید را شناسایی نماید. مردم کوفه که با استبداد شدید عبیدالله بن زیاد مواجه شدند، به تدریج مسلم را تنها گذاشته و از بیعت خود عقب نشینی کردند. مدتی بعد، پس از شناسایی محل استقرار مسلم، ایشان از خانه مختار به خانه «شریک بن اعور» رفت. شریک چند روز بعد درگذشت و مسلم به خانه «هانی بن عروه» رفت. اما عبیدالله که به وسیله جاسوسان خود از مخفی گاه مسلم و ارتباط او با یاران و هوادارنش مطلع شده بود، هانی را احضار و پس از شکنجه زندانی کرد. همین که خبر دستگیری و زندانی شدن هانی در شهر منتشر شد، مسلم دانست که دیگر درنگ جایز نیست و باید از نهان گاه بیرون آید و جنگ را آغاز کند. پس جارچیان خود را فرستاد تا مردم را آگاه سازند. نوشتهاند از۱۸ هزار تن که با او بیعت کرده بودند چهار هزار تن در خانه هانی و خانههای اطراف گرد آمده بودند. مسلم آنان را به دستههایی تقسیم کرد و هر دستهای را به یکی از بزرگان شیعه سپرد. دستهای از این جمعیت به قصر ابن زیاد روانه شدند، ولی ابن زیاد موفق شد آن مردم بی تدبیر را با ایجاد اختلاف و استفاده از حربه تهدید متفرق سازد. نتیجه این شد که در شامگاه آن روز جز سی تن با او نماندند. چون نماز مغرب را خواند. یک تن از یاران خود را همراه نداشت .
دکتر سنگری در ادامه افزود : مسلم چون نماز شام را خواند و خود را تنها دید در کوچههای کوفه سرگردان شد، در حالی که گروه زیادی در جستوجوی وی بودند، تا سرانجام زنی به نام «طوعه» که از شیعیان علی (ع) بود او را درون خانه برد و پناه داد. اما شب هنگام پسر وی از وجود مسلم در خانه مطلع شد و به مأموران عبیدالله خبر داد. همین که ابن زیاد پناهگاه مسلم را دانست، «محمد اشعث» را با شصت یا هفتاد تن برای دستگیری وی فرستاد. مسلم پس از درگیری با مأموران ابن زیاد ونشان دادن رشادتها و شجاعتهای بسیار مجروح و دستگیر شد و در روز نهم ذیالحجه سال ۶۰ هجری قمری به همراه هانی به دستور ابن زیاد به شهادت رسید. امام حسین (ع) در مسیر خود از مدینه به کربلا ابتدا به منزل «ذات عرق» رسید که در ذات عراق «بشر بن غالب اسدی» که از عراق میآمد با سید الشهدا ملاقات کرد و از اوضاع عراق باخبر شد. در همین منزل بود که فرزدق رسید و سئوال کرد: «یا ابن رسول الله در موقع حج چرا عجله کردی؟» امام درپاسخ فرمود : « اگر من شتاب نمیکردم در مکه مرا دستگیر میکردند و با ریختن خون من در خانه خدا احترام کعبه را از بین میبردند. »آن گاه حضرت از اوضاع کوفه و عراق سؤال کرد، فرزدق پاسخ داد: «دلهایشان با تو و شمشیرهایشان علیهتوست.» سپس کاروان امام از ذات عراق به سمت «حاجز» (که وادی است در مکه که مردم کوفه و بصره برای رسیدن به مدینه از این راه میروند و منزل و فرودگاه حجاج است) حرکت کرد. در این منزل بود که امام نامهای به اهل کوفه نوشت (و آن در واقع پاسخ نامه مسلم بن عقیل بود) و خبر حرکت امام و همراهانش از مکه به سمت عراق به اهالی اطلاع داده شد و سپس حسین (ع) نامه را به «قیس بن مسهر صیداوی» داد تا همراه عبدالله بن مقطر به کوفه برساند. قیس و همراهش چون به قادسیه رسیدند، جاسوسان عبیدالله آنان را شناسایی کردند، و «حصین بن نمیر تمیمی» را دستگیر کرد و چون قیس نامه را خورده بود و حاضر به افشای متن نامه نشد، به دستور ابن زیاد او را از بالای ساختمان دارالاماره کوفه به پایین پرتاب کردند و به شهادت رسید. امام و همراهانش سپس از حاجزبه «عیون» آمدند (و آنجا فرودگاه زوار بصره بود که در آن گودالهایی وجود داشت که آب در آنها جمع شده بود.) در این محل «عبدالله بن مطیع عدوی» به حضور امام رسید و امام را از عزیمت به کوفه منع کرد. امام در پاسخ فرمود: «احترام به خدا و رسول (ص) و قریش و عرب به این است که من زیر بار زور نروم» و حرکت کرد.
دکتر محمدرضا سنگری استاد دانشگاه در تکمیل سخنان خود یادآور شد : سپس کاروان امام از عیون، به منزل «حزیمه» رسید و یک شب در این منزل اقامت گزید و آن گاه راهی «زرود» از منازل معروف بین مکه و کوفه شدند. در این محل امام با «زهیر بن قین بجلی» که عازم سفر حج بود، ملاقات کرده و زهیر سرانجام به امام حسین (ع) پیوست. بنا به نوشته پارهای از منابع در همین منزل امام از شهادت «مسلم بن عقیل و هانی بن عروه» و تغییر کوفه مطلع شد. بسیار نگران و پریشان حال شد و با صدای بلند گریست. در هر حال امام حسین (ع) چون از کشته شدن مسلم و هانی و نیز قتل دو پیکی که به کوفه فرستاده بود، مطلع گشت، همراهان خود را فرا خواند و چون میخواست ذمه ی مردم همراهش را از تعهد، آزاد سازد به آنان گفت: «خبر جانگدازی به من رسیده است، مسلم وهانی شهید شدهاند. شیعیان ما را رها کردهاند. حالا خود میدانید، هر که نمیخواهد تا پایان با ما باشد، بهتر است راه خود را بگیرد و برود ؛ چون هر کس بیاید یقینا شهید خواهد شد » گروهی رفتند ؛ این گروه مردمی بودند که دنیا را میخواستند، گروهی هم ماندند و آنان مسلمانان راستین بودند. پس از حرکت از «زرود» امام و همراهانش هنگام غروب به سرزمین «ثعلبیه» رسیدند. به نوشته برخی منابع «عبدالله بن سلیمان» و «خدری بن مشعل» و احتمالاً «عبدالله بن سلیم» و «المنذری بن مشعل» که پس از پایان مراسم حج قصد داشتند خود را به امام برسانند در بین راه با مردی از قبیله بنی اسد روبه رو شدند و از وی اوضاع کوفه را پرسیدند، آن مرد در پاسخ گفت : «من بیرون نیامدم، مگر شاهد قتل مسلم بن عقیل و هانی بن عروه بودم. دیدم کشته ی آنها را در بازار روی زمین میکشیدند.»
وی در ادامه خاطر نشان نمود : آنان پس از ملاقات خود را به کاروان امام رسانیده و از آن حضرت خواستند که از این سفر منصرف شود، ولی امام نپذیرفت و فرمود: « قضای الهی جاری میشود و منمامورم به این سفر بروم. »پارهای از منابع هم برخورد امام حسین (ع) و فرزدق را در این محل میدانند. در هر حال امام و همراهانش از ثعلبیه به طرف منزل «شقوق» حرکت کردند. در این محل هم امام با مردی که از کوفه میآمد، برخورد کرد و از وی خبر حوادث کوفه را گرفت. در این منزل امام جنایات بنی امیه و کشتار اصحاب پیامبر (ص) و دوستان علی (ع) را برای حاضران متذکر شد. سپس کاروان امام و همراهانش در منزلی به نام «زباله» وارد شد. در این سرزمین مردی خبر قتل «قیس بن مسهر صیداوی» را داد و باز هم امام در حالی که بسیار متأثر بود، در جلسهای که تشکیل داد، همراهان خود را در جریان حوادث قرار داد و از آنان خواست هر که میخواهد برگردد. سپس قافله از زباله حرکت کرد تا به منزل «بطن العقبه» پیش رفتند و پس از اقامت کوتاهی به طرف منزل «شراف» یا «اشراف» حرکت کردند دراین منزل شب را ماندند کاروان پس از استراحت مقداری آب برداشتند و نزدیک نیم روز راه پیمودند؛ که با سپاه اعزامی عبیدالله بن زیاد به فرماندهی «حر بن یزید ریاحی» روبه رو شدند. امام و اصحابش به سمت «ذوحسم» حرکت کردند.
دکتر سنگری سپس به بستن راه امام حسین(ع) توسط حر اشاره کرد و تصریح نمود : در اینجا بود که حر راه بر کاروان امام بست. امام حسین(ع)فرمود: « این مردم مرا به سرزمین خود خواندهاند تا با یاری آنان بدعتهایی را که در دین خدا پدید آمده است، بزدایم. این نامههای آنهاست» و دستور داد تا دعوت نامههای مردم کوفه را به حر نشان بدهند، «حال اگر پشیماناند بر میگردم» حر گفت: «من از جمله نامه نگاران نیستم و از این نامهها هم خبری ندارم. امیر من، مرا مأمور کرده است، هرجا تو را دیدم، راه بر تو گیرم و تو را نزد او ببرم.» بدیهی است که امام حسین (ع) پیشنهاد وی را نمیپذیرد و او هم امام را رها نمیکند تا به حجاز برگردد و حتی به او اجازه نمیدهد که در منزلی آباد و پر آب و علف فرود آید. سرانجام پس از مذاکرات بسیار موافقت شد تا کاروان امام به راهی برود که نه به سوی مکه باشد و نه به سوی کوفه، تا دستور جدید عبیدالله بن زیاد برسد. در همین منزل (ذوحسم) بود که امام خطبه بسیار مهمی ایراد کرد و به برخی اهداف خود از قیام اشاره کردند. در گرمای ظهر امام حسین(ع)دستور داد تا یارانش سپاهیان حر را که بسیار تشنه بود، سیراب سازند و در حالی که سیدالشهدا و همراهانش به طرف قادسیه پیش میرفتند، حر با لشکریانش به فاصله کوتاهی آنان را تعقیب میکرد تا اینکه به سرزمین وسیعی به نام «بیضه» رسیدند. در این منزل امام برای سپاه حر خطبهای خواند وقایع را برای آنان به روشنی بیان کرد. سپس قافله مکه از بیضه وارد سرزمینی به نام «الرهیمه» شد. در اینجا با مردی از اهل کوفه به نام «ابوهرم» ملاقات کرد، و در پاسخ به سئوال وی در مورد علت خروج از مکه، انگیزه قیام و حرکت خود را بیان فرمودند .
وی در ادامه اظهار نمود : کاروان امام سپس به محلی به نام «عذیب» رسیدند و امام از اصحاب خود پرسید: «راه از کدام طرف است؟» بنا به اظهار برخی از منابع، «طرماح بن عدی الطائی» که از کوفه آمده بود، راه را به امام نشان داد و از آن حضرت خواستند تا بازگردد. امام در پاسخ فرمود: «خداوند تو را جزای خیر بدهد، اما من معاهدهای با این مردم و عهدی با خدا دارم که باید بدان عمل کنم» این سخنها را گفتند و رفتند تا به منزل «قصر بنی مقاتل» رسیدند. در منزل قصر بنی مقاتل امام با «عبدالله بن حر جعفی» ملاقات کردند و از وی خواست که در این سفر همراه او باشد ولی او قبول نکرد و از امام خواست تا اسب و شمشیر او را بپذیرد. حسین (ع) دیگر اعتنایی به او نکرد. پس از حادثه ی عاشورا وی پیوسته تأسف میخورد که چرا چنان توفیق بزرگی را از دست داده است. حسین و همراهانش پس از برداشتن آب بسیار، شبانه از قصر بنی مقاتل به طرف «نینوا» (از قراء کوفه) حرکت کردند و صبحگاهان به این محل رسیدند. اینجا بود که قاصدی به نام «مالک بن نسر کندی» نامهای از عبیدالله بن زیاد به این مضمون برای حر آورد: «چون این نامه و فرستاده ی من رسید ، بر حسین سخت بگیر و او را جز در بیابان بیپناهگاه و بیآب فرود نیاور، من فرستاده ی خود را مأمور کردم که با تو باشد و او تو را رها نخواهد کرد تا مرا از اجرای اوامر آگاه سازد».
دکتر سنگری در ادامه به نام های سرزمین کربلا اشاره کرد و گفت : با توجه به این که قبل از واقعه ی کربلا امام حسین(ع) چند بار به کربلا رفته بود اما از ساربانی که شتران خود را از آن مسیر عبور می داد نام سرزمین کربلا را پرسید ، آن ساربان به نام های دیگر کربلا اشاره کرد و گفت : به این سرزمین «عمورا ـ عقر ـ حير يا حاير ـ طف ـ شُفَيَّه ـ نینوا و....... و کربلا » می گویند .
وی در بخش پایانی سخنان خود به نبرد روز عاشورا اشاره کرد و گفت : امام حسین(ع) روز دوم محرم به کربلا رسید و روز سوم «عمرسعد با ۴۰۰۰نفر در کربلا اردو زد» ـ در روز هفتم محرم آب را بر حسینبنعلی و همراهانش بستند و در نهم محرم،« شمر با ۴۰۰۰نفر و نامهای از طرف ابنزیاد وارد کربلا شد»، او در این نامه به عمربنسعد دستور دادهبود با حسینبن علیبجنگند و او را بکشد و اگر این کار از دست او برنمیآید، فرماندهی را به شمر واگذارد. روز دهم محرم سپاهیان حسینبنعلی و عمرسعد در مقابل هم قرار گرفتند. تعداد سپاه حسین ۳۲ سواره نظام و ۴۰ پیاده و به روایت محمد باقر چهل و پنج سوار و صد نفر پیاده بود. در مقابل او سپاه عمربنسعد با حدود ۳۰۰۰۰ نفر قرار داشت. جنگ آغاز شد و امام حسین(ع) و یارانش به شهادت رسیدند . پس از جان باختن امام حسین(ع) ، سپاه عمربنسعد سر ۷۲ تن یاران باوفای امام حسین(ع) به علاوه سر علیاصغر فرزند ششماهه که از شدّت تشنگی در حال مرگ بود او را با تیری سه شعبه جدا کرده و بر بالای نیزهها گذاشتند و بر اجساد شهدا اسب تاختند.
دکتر سنگری شاعر ادبیات عاشورایی در خاتمه اظهار داشت : خیمهها تاراج و در نهایت آتش زده شد، ساربان شترهای کاروان امام حسین(ع) بهنام بجدل بن سلیم برای بهدستآوردن انگشتر حسینبنعلی، انگشت وی را برید تا انگشتر را بهدست آورد و در نهایت سپاه عمربنسعد اجساد شهدای کربلا را در بیابان رها کرده و این اجساد پس از سه روز توسط قوم بنیاسد دفن شدند. پس از رویداد کربلا تعدادی از زنان و کودکان وابسته به سپاه حسینبنعلی، اسیر و زندانی شده و با گذراندن آنها از بازار و مکانهای شلوغ آنها را مورد اهانت قرار دادند آنان را به شام محل زمامداری یزیدبنمعاویه فرستادند. پس از این نبرد حسینبنعلی ملقب به لقب سیدالشهداء (سرور و آقای همه شهیدان) گردید.
سپس مصطفی میردورقی ماح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ضمن ذکر مصیبت در وصف حضرت امام حسین(ع) ، به نوحه سرایی پرداخت و عزاداران حسینی را در غم و اندو فرو برد .
شایان ذکر است حجتالاسلام و المسلمین سید نبی موسوی فرد نماینده ی ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه ی شهرستان اهواز در این آیین سخنانی را ایراد نمود که در حال تنظیم است و به همین خبر افزوده می شود .
شایان ذکر است در این آیین « حجتالاسلام و المسلمین سید نبی موسوی فرد نماینده ی ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه ی شهرستان اهواز ـ آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش ، عبدالحسن آل کثیر معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش ، سرگرد علیرضا ایمانی فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش ـ سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرمانده ی نیروی انتظامی ، مهندس علی اصغر حسینی نیک سرپرست شبکه ی بهداشت و درمان ،مهندس محمد بهمن رئیس اداره ی صمت و... حضور داشتند .